loading...
ایران گیرین IRAN-GREEN.RZB.IR
یاسین خادم بازدید : 63 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

 

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، یکی از مباحث اصلی در جوامع بشری، رعایت حقوق، آن هم در مواجهه با یکدیگر است.

در بسیاری از متون غربی از رعایت حقوق فی مابین با عنوان حقوق بشر نام برده می‌شود اما به تعبیر بسیاری از اندیشمندان مسلمان حقوق بشر غربی نمی‌تواند انسان‌ها را به کمال رسانده و شأن و منزلت انها را به درستی حفظ کند.

از این رو و با هدف بررسی ابعاد مختلف موضوع حقوق بشر و در معنایی دیگر حقوق شهروندی میزگردی از سوی گروه قضایی و انتظامی خبرگزاری فارس با حضور سه تن از کارشناسان و اساتید کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

ماهرو غدیری رئیس کلینیک مشاوره حقوقی شهروندی دانشگاه شهید بهشتی در مورد بحث حقوق شهروندی اظهار داشت: وقتی حقوق شهروندی مطرح می‌شود در کنارش حقوق بشر نیز می‌آید که در این مورد وارد بحث تفاوت و تشابهات می‌شویم و باید عنوان کرد که وقتی عنوان شهروندی به میان می‌آید صرف حقوق نیست بلکه تکالیفی نیز به میان می‌آید.

رئیس کلینیک مشاوره حقوقی شهروندی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تکلیف شهروندان به شکل خیلی ساده اینگونه است که در حقوق شهروندی یک دولت قانونمدار داریم و یک شهروند قانونمند، یعنی بزرگترین تکلیف یک شهروند در جامعه‌اش این است که قانونمند باشد.

وی گریزی به ماه مبارک رمضان زد و گفت: یکی از راه‌های تقویت روحیه قانونمندی در شهروندان آن است که نفی ملموس رعایت قانون را به شهروندان نشان دهیم.

غدیری ادامه داد: یکی از مسائل مهم در این ایام روزه‌خواری در ملاء عام است و یکی از بحث‌هایی که ما حتی در کلاس‌های ناجا با آن مواجه هستیم این است که ناجا در خط مقدم برخورد با مردم است و سایر نهادها وظایف خود را انجام نمی‌دهند و وظایف بر دوش ناجاست؛ درست مثل بحث عفاف و حجاب که 25 نهاد درگیر آنند اما آن کاری که باید انجام شود نمی‌شود.

رئیس کلینیک مشاوره حقوقی شهروندی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: یک شهروند شاید اعتقادی به روزه گرفتن نداشته باشد یا به دلیل مشکل جسمی روزه گرفتن برایش مقدور نباشد اما اینکه در جایی روزه‌خواری کند که کسی نبیند یا با یک جسارت تظاهر به روزه‌خواری کند مسئله دیگری است؛ چرا که درست مثل عناد‌ورزی است.

وی افزود: یک اشکال در این زمینه وجود دارد چرا که هر کس منتظر است دیگری خودش را درست کند و کار خود را انجام نمی‌دهد.

غدیری به بحث عفاف و حجاب پرداخت و گفت: در بدترین شرایط روحی، ناجا با مردم در ارتباط است و قبول کنید که اگر کسی خوشحال باشد پایش را در کلانتری نمی‌گذارد.

رئیس کلینیک مشاوره حقوقی شهروندی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ما در این شرایطی که هستیم نباید خود را مغلوب شرایط ببینیم خیلی جاها نتایج کار و شرایط طوری است که باید بین خوب و بد یا بد و بدتر را انتخاب کرد.

وی با بیان این مطلب که کار ناجا سخت است گفت: وقتی نهادهای متولی کار خودشان را انجام نمی‌دهند واضح است که کار نیروی انتظامی خیلی سخت می‌شود.

رئیس کلینیک مشاوره حقوقی شهروندی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: من در کلاس‌ها همواره گفته‌ام که افراد ناجا در بدترین وضعیت روحی با مردم سر و کار دارند و باید کاری کرد که یک تعداد روانشناس، نیروها را آموزش دهند تا بدانند که چگونه خشم و هیجانات را کنترل کنند یا در مواردی دیگر حداقل‌ها را انجام داد و در مدار قانون حرکت کرد و به خوشایند یا نارضایتی متهم کاری نداشته باشند چرا که اگر در مدار قانون حرکت کنند در همان چهارچوب هم پاسخگو هستند.

غدیری افزود: منتهی ما آن کارهایی را که در همان شرایط بد از دستمان بر می‌آید را انجام نمی‌دهیم؛ حتی می‌خواهیم با توجه به شرایط توجیه کنیم که این پذیرفتنی نیست.

رئیس کلینیک‌های مشاوره حقوقی شهروندی دانشگاه شهید بهشتی به آغاز فعالیت‌های کلینیک‌های حقوقی در سال 85 اشاره داشت و گفت: یک برنامه در کرسی حقوق بشر با برنامه عمران ملل متحد شروع کردیم که یک بحثش کلینیک‌های حقوقی بود که 6 کلینیک تشکیل شد که تمرکز آن ارائه خدمات حقوقی رایگان به زنان و کودکان بود.

وی گفت: ‌ابتدای کار چنین بود که افراد تماس می‌گرفتند و مشاوره حقوقی رایگان می‌گرفتند؛ ابتدا اعلام کردیم در هر موضوعی که تماس بگیرند مشاوره دریافت می‌کنند ولی وقتی تماس‌ها را ارزیابی کردیم متوجه شدیم که نزدیک به 90 درصد تماس‌ها طلب مشورت در مورد مسائل خانواده بود و بیشترین مراجعان تلفنی نیز خانم‌ها بودند.

غدیری ادامه داد: بحث کلینیک در کشورهای مختلف قدمت چند دهه‌ای دارد اما در کشور ما جدید است؛ برای فاز اول بنا شد تمرکز را در بحث خانواده بگذاریم و برای دور جدید علاوه بر زنان و کودکان آقایان را هم مشاوره دهیم.

وی افزود: بیشتر مشکلات به دلیل ناآگاهی در یک سری از حوزه‌ها و نداشتن یک سری مهارت‌هاست از جمله اختلالات رفتاری.

غدیری ادامه داد: ما یک سری دغدغه‌ها را می‌دانیم و حرفه‌ای عمل می‌کنیم؛ اما چون هدفگذاری کرده‌ایم که خانواده‌ها را تا سرحد ممکن نگه داریم به خاطر آن یک تعداد کلاس برای وکلای داوطلب گذاشته ایم تا با خانواده‌های موکلان خود کلنجار بروند و سوال کنند که اصلاً چرا درخواست طلاق داده‌اند.

وی گفت: وقتی خانواده‌ها به سمت سیستم قضایی بروند حتی برای گرفتن نفقه، مطمئناً به سمت طلاق کشیده می‌شوند چرا که حرمت‌ها شکسته می‌شود و نتیجه‌ای که در بیش از 90 درصد این موارد می‌بینیم آن است که برنده‌ای وجود ندارد.

رئیس کلینیک مشاوره حقوقی شهروندی دانشگاه شهید بهشتی به تغییر نقش‌های زنانه در جامعه صنعتی اشاره داشت و گفت: زنان در برخی از حوزه‌ها وارد شدند که هیچ نیازی نیست که وارد شوند و اصرار به ورود به حوزه‌هایی دارند که زیاد بهایی ندارد؛ شاید چون از اول به نقش مادری بهایی داده نشده و نگاه ارزشمندی به آن نشده است.

رئیس کلینیک مشاوره حقوقی شهروندی دانشگاه شهید بهشتی به دلایل طلاق اشاره کرد و گفت: فرد‌گرایی، تغییر نقش‌ها، مدیریت مالی، دخالت اطرافیان، اختلالات جسمی و روحی از جمله مواردی است که باعث طلاق می‌شود. 

 غدیری خاطرنشان کرد: آن چیزی که زندگی را حفظ می‌کند اخلاق است نه برابری صرف که اگر چنین بود در کشورهای اروپایی که حقوق مساوی بود خانواده‌ها باید حفظ می‌شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با عرض سلام به شما بازدید کننده ی عزیز (IRAN-GREEN) محیطی ایمن و آرام برای شما فراهم کرده است. به دلیل به روز بودن سایت شما میتوانید از تمامی صفحات دیدن فرمایید. با تشکر(مدیریت وبسایت)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از نحوه ی پیشروی سایت راضی هستید؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 197
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 81
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 764
  • بازدید ماه : 1,633
  • بازدید سال : 8,123
  • بازدید کلی : 36,648
  • کدهای اختصاصی