loading...
ایران گیرین IRAN-GREEN.RZB.IR
یاسین خادم بازدید : 61 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران (عراقچی، روانچی، بعیدی‌نژاد، رحیمیان، امیری و محمدنیا) و یک تیم حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا، جمشید ممتاز و تعدادی از حقوقدانان برجسته بامداد چهارشنبه (11تیرماه) راهی شهر وین پایتخت اتریش شد تا در ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 به منظور نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای حضور یابد.

چهارشنبه 11 تیرماه

ظریف بعدازظهر چهارشنبه و یک روز قبل از برگزاری این دور از مذاکرات، نمایندگان روسیه و چین در گروه 1+5 را مشترکا در محل اقامتش ملاقات کرد و پس از آن همچون دوره‌های قبل مذاکرات، یک دور رایزنی یک ساعته با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت و توافق شد که نشست رسمی ایران و 1+5 ساعت 9 صبح پنجشنبه به وقت محلی در مقر سازمان ملل برگزار شود.

پس از دیدار ظریف و اشتون، نشست سه جانبه‌ای با حضور ظریف، اشتون و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیأت‌های ایران و 1+5) برگزار شد.

پنجشنبه 12 تیرماه

نشست افتتاحیه ششمین دور مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 9 صبح به وقت محلی در مقر سازمان ملل در شهر وین برگزار و حدود یک ساعت به طول انجامید و پس از آن ایران و آمریکا به صورت دوجانبه به رایزنی پرداختند. البته این بار در سطح معاونان وزیر خارجه ایران (عراقچی و روانچی) و با حضور ویلیام برنز که حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید.

تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی ساعت 15 به وقت محلی با نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، انگلستان و فرانسه) در گروه 1+5 به گفت‌وگو نشستند و آخرین رایزنی‌ دوجانبه پنجشنبه بین هیأت‌های ایران و روسیه به ریاست عراقچی و روانچی و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.

جمعه 13 تیرماه

قرار بود ساعت 12 روز جمعه به وقت تهران (9:30 صبح به وقت محلی) نشست معاونان ظریف و اشتون برای نگارش پیش نویس توافقنامه جامع برگزار شود که با توافق دو طرف و به منظور انجام رایزنی‌های داخلی بیشتر به تعویق افتاد.

در این فاصله عراقچی و اشمیت رایزنی دوجانبه داشتند و علاوه بر آن نشستی دوجانبه با حضور عراقچی و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا برگزار شد.

در نهایت بعدازظهر جمعه سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و هلگا اشمیت برای نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشتر جامع) به مدت هفت ساعت و نیم بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

شنبه 14 تیر ماه

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه رایزنی‌های روز جمعه برای نگارش پیش نویس توافقنامه، ساعت 8:30 صبح شنبه به وقت محلی در هتل پله کوبورگ به گفت‌وگو پرداختند و پس از پایان این رایزنی‌ها که چهار ساعت به طول انجامید، نشست سه جانبه‌ای به ریاست معاونان ظریف و اشمیت و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا به مدت سه ساعت برگزار شد.

ضمنا یک دور نشست کارشناسی نیز به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون به مدت دو ساعت برگزار شد.

یکشنبه 15 تیر ماه

در ادامه رایزنی‌های معاونان ظریف و اشتون برای نگارش پیش نویس توافقنامه جامع، عصر (یکشنبه) سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سومین دور رایزنی‌هایشان را بدین منظور از سر گرفتند که دو ساعت و نیم به طول انجامید.

معاونان ظریف و اشتون در اواخر یکشنبه شب نیز حدود یک ساعت دیگر به گفت‌وگو پرداختند.

دوشنبه 16 تیر ماه

اولین رایزنی روز دوشنبه بین ظریف و اشتون صورت گرفت و نشست دوجانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای صبح دوشنبه در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد که حدود 2 ساعت به طول انجامید.

در ادامه رایزنی‌‌ها در روز دوشنبه نیز 2 نشست کارشناسی فنی و حقوقی به ریاست بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه و استفان کلمنت مشاور ارشد کاترین اشتون در ساعت 15:30 و 17 در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.

سه‌شنبه 17 تیر ماه

رایزنی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای صبح سه‌شنبه به همراه کارشناسان دو طرف برگزار و البته مدیران سیاسی 1+5 نیز در این نشست حضور داشتند.

در ادامه رایزنی‌های سه‌شنبه در وین نشست وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون از ساعت 11 صبح به وقت محلی در وین برگزار و دو ساعت به طول انجامید. ظریف و اشتون همچنین بعدازظهر نیز به مدت یک ساعت و نیم گفت‌وگو کردند.

چهارشنبه 18 تیر ماه

پیش از ظهر چهارشنبه به وقت محلی رایزنی عراقچی و روانچی معاونان ظریف و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون برای نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای برگزار و سه ساعت و نیم به طول انجامید.

معاونان ظریف و اشتون بعدازظهر چهارشنبه نیز یک دور گفت‌وگو کردند که سه ساعت طول کشید.

پنجشنبه 19 تیرماه

اولین دیدار امروز صبح بین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت که دو ساعت به طول انجامید و پس از آن نشست سه جانبه‌ای با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان ظریف، هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا برگزار شد.

بعد از این نشست، وندی شرمن نماینده آمریکا در گروه 1+5 با حضور در محل اقامت ظریف به مدت نیم ساعت با وی به گفت‌وگو پرداخت.

در حالی که اعلام شده بود قرار است رایزنی معاونان ظریف و اشتون برای نگارش پیش نویس توافقنامه بعدازظهر برگزار شود ولی این رایزنی‌ها به صبح جمعه موکول شد.

آخرین رایزنی روز پنجشنبه بین معاونان ظریف و اشتون و هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه 1+5 صورت گرفت.

جمعه 20 تیرماه

در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌ها به منظور نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) در وین، نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش در هتل پله کوبورگ (محل استقرار روسای هیأت‌های ایران و 1+5) در ساعت 10:45 امروز (جمعه) به وقت محلی در وین آغاز شد که تا لحظه مخابره این گزارش، این نشست در جریان است.

اخبار رسیده نیز حاکی از سفر وزرای خارجه آمریکا،‌ فرانسه، آلمان و انگلستان به وین دارد تا در جریان مذاکرات کنونی قرار گیرند و البته این حضور همانگونه که قبلا اعلام شده به معنای دستیابی به توافق نیست و وزرا به پایتخت‌هایشان بازخواهند گشت تا زمان حصول توافق دوباره به وین بازگردند.

ایران و گروه 1+5 تاکنون پنج دور مذاکره در شهر وین در راستای راه‌حل جامع هسته‌ای داشتند.

وزررای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذرماه 1392 در شهر ژنو درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که گام اول این توافقنامه 30 دی ماه وارد مرحله اجرا شد و 29 تیرماه 1393 پایان شش ماه اول گام اول این توافقنامه است.

در مقدمه برنامه اقدام مشترک آمده است: «هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌نماید تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.»

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با عرض سلام به شما بازدید کننده ی عزیز (IRAN-GREEN) محیطی ایمن و آرام برای شما فراهم کرده است. به دلیل به روز بودن سایت شما میتوانید از تمامی صفحات دیدن فرمایید. با تشکر(مدیریت وبسایت)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از نحوه ی پیشروی سایت راضی هستید؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 197
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 203
  • باردید دیروز : 101
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 886
  • بازدید ماه : 1,755
  • بازدید سال : 8,245
  • بازدید کلی : 36,770
  • کدهای اختصاصی